Tuesday 8 November 2016

Malu ditepi kain atau hati ?

    Ceritanya bermula ketika mana aku serabut fikir pasal perempuan berpurdah dgn tudung labuh,,,aku mencari2 dalil tentang pemakaian purdah sbb aku teringin untuk memakainya.Rata2 kawan lelaki yg juga Ustaz yang aku jumpa menyatakan pakai purdah lebih selamat,terjaga.ALLAHU,,,masih aku tidak menutup aurat lagi ke? terfikir lagi,,,ALLAH masih lagi kurang penjagaan aurat aku,,,mcm mana ni?

   Jadi aku perhatikan kwn2 aku yg memakai purdah dan tanya pendapat mereka,,kebanyakannya memberitahu aku,,,ni apa yg mereka beritahu kepadaku :

"aku pakai sbb aku rasa lebih secure dari ketawa terbahak2,ckp kuat2,mendidik aku lebih sopan,ALLAHU "

"aku pakai sbb suami aku suruh"

"aku pakai sbb ada dalil ulamak yg mewajibkan"

"akak pakai sbb akak ada privacy akak sendiri"

"aku pakai sbb aku nak berubah lebih baik"

    Mcm2 jwpn yg aku dengar,,,aku kagum melihat kwn2 aku yg berpakaian itu kerana diri mereka kuat utk menghadap masyarakat,MasyaALLAH,,aku masih berkira2 untuk memakainya juga tpi pernah satu hari aku cuba memakainya sewaktu H1N1 menggantikan mask sbb bgi ku lebih selesa dan cantik,,hehehe aku memakainya,automatik aku rasa lain mcm,,,pastu aku naik bus utk pulang ke rumah sambil memakainya,,tiba2 ada sorang AUNTY china naik bus yg sama dgn aku,,,aku tak perasan yg dia mau duduk ditmpt aku,,,terus aku di "Boo'' oleh penumpang lelaki yang lain di seat belakang kerana tak memberi tempat duduk,,,aku terduduk malu,,,aku rasa aku tk cukup baik utk pakai purdah :'( baru aku tahu mcm ni feelingnya pakai purdah,,,bukan mudah,,,

   Sejak peristiwa tu,aku malu untuk memakainya sbb bagiku berat amanah tu tapi aku still mencari jwpn tentang purdah dan sejarahnya,aku tanya mcm2 orang ustaz,ustazah,kwn2 agama tapi jwpnn yg mereka bgi menghampakan sbb kebanyakannya negatif,,kenapa jadi mcm tu erk???

   Sebab  isunya  yg dpt aku simpulkan drpda hasil pertanyaan aku dan kajian aku sendiri ia jadi negatif sbb si pemakai tu sendiri membawa imej yg kurang baik.contoh: expose gamba dgn pose yg  membahayakan dimata2 umum,.,cakap kuat2 mcm nak tarik perhatian,ikhtilat kurang jaga,,,dan jadikan ia satu fesyen (tak semua) dan buat apa yg dia suka sbb org tk nampak,,nampak pelik sbb malaysia tk der suasana pakai purdah,,,pastu ustaz ada ckp org pakai purdah sbb 1) cantik sgt n menyebabkan ramai hilang tumpuan bila melihat dia,,yg ke 2) kecacatan dimuka aib kalo dibuka,,so,purdah satu dunia tahu it's symbolize ISLAM,,(aku sedih),,aku yakin mungkin kefahaman tak smpai lagi pada mereka,,so mulai saat ni lepas baca blog aku ,,,tolong fahamkan dan hadamkan utk kita sama2 menjaga IMEJ Islam :D INSYAALLAH khair :)

   Aku masih mencari jwapan isu purdah tntg kewajipannya,,,aku cari dan terus cari,,,akhirnya,ALLAH izin aku jumpa dgn senior aku yg sememangnya berpurdah,,aku mmg respect dia dari awal,,,dia sgt istiqomah dan menjaga adab2 sbg seorang muslimah,,ALLAH,kalo aku ada abg aku leh suruh dia masuk meminang akak tu,,,,hahaha (ank sulung,,kikiki). Terkesima aku bila mndgr dia menjwb soalan aku ISU PURDAH, jwpn dia:

AKAK SENIOR: " cuba dik tgk perempuan bertdung labuh,,still ada sikap tk baik,,ada sikap asabiah (kwn dgn org yg selabuh dgn dia je),,,pastu still ada yg bercouple cara "islamik" kononnya,pastu tgk pulak yg berpurdah,kdg2 tak menjaga dirinya,,,selalu menonjolkan diri dhdpn org lain dan bercanggah dgn niat asal dia berpurdah "tak nak mendedahkan diri dihdpn umum",,ALLAHU,,bersosial pun tak kurang hebatnya sama dgn org tak berpurdah,,,erm,,akak tak ckp org tudung pendek ni lebih bagus drpd dua contoh diatas tpi tudung pendek ni pulak ada cara2 mereka yg kdg2 jelas menggoda ajnabi tanpa mereka perasan dan memakai tudung sekadar cukup syarat (means tak tutup dada,ketat dll) dan apatah lagi yg tak pakai tudung (no istilah tak pakai tdg lebih baik drpd pakai tdg sbb dia telah melalaikan hubungan dia dgn ALLAH)"

SAYA: so mcm mana ni akak ?pening saya,,,nak pakai yang mana? mana yg terbaik???

AKAK SENIOR: jwpn dia mudah,,,MALU.

SAYA: malu? mcm  mana tu kak?

AKAK SENIOR: malulah perisai kepada semua setiap  jenis tdg diats,tak kisahlah dia pakai tdg apa sekalipun,,labuhnya sampai mana( yg pntg ikut syarak).bila dia ada malu dia tahu utk menjaga maruah diri dia sbg seorang wanita yg solehah.MALU sikap wajib bgi seorang wanita/perempuan.jadi tk kisahlah dik nak pakai tudung pendek,labuh atau berpurdah yg penting bila ada malu adik tahu sejauh mana utk adik jaga aurat adik :D

SAYA: ye saya tahu jwpn dia akak,,,ikutlah fatwa hati kita "kalo kita rasa bersalah dgn pemakaian kita dan tk selesa,,,maka ikutlah kata hati kita yang selesa dgn cara pemakaian yg benar sbb semua itu didorong dgn ketebalan dan kenipisan iman masing2 :) betul tak akak?

AKAK SENIOR: yup betul dan ALLAH saja yg boleh menilai,,so jgn buat keja ALLAH,,kita buat keja kita sahaja,,,insyaALLAH lebih ALLAH suka <3

p/s: so,wanita sekalian,stop looking and judging what others women wearing,dan rantailah dirimu dgn sikap MALU :) bila MALU dpt membunuh perkara munkar yg lain. (malu bertempat ye,,kikiki)
sama jgak dgn brothers/lelaki jgn menilai pakaian tpi hati mereka yg  memancarkan sifat malu,,,wallahu a'lam .
 


No comments:

Post a Comment